Met tribune
Het tribunebeleid
Veiligheid & concentratie
Lawaai & het voeren van gesprekken
Daarnaast lijkt vanaf de vloer een gesprek, zeker waarin druk gebaard en/of gewezen wordt, al snel te gaan over wat er op de vloer gebeurt - ook al is dit niet het geval. Als je een (langer) gesprek met elkaar wilt voeren en de concentratie in de zaal niet wilt verstoren, doe dit dan op een andere plek dan de tribune. Dank!
Interactie tussen sporter en coach
De interactie tussen coach en sporter is speciaal. Vanaf de tribune is niet goed te zien en te horen wat er precies gezegd wordt op de vloer. Als tribune-zitter bent u aangewezen op non-verbale communicatie en dit kan tot verwarring leiden.
Als dit zo is, interpreteer dan niet zelf, maar vraag na afloop van de training verduidelijking bij de coach. Als het complexer is, maak dan een afspraak met de coach voor een gesprek. Los van non-verbale communicatie zijn er termen die tussen coach en sporter beschrijven wat er goed of fout ging. Voor leken zijn deze termen onduidelijk en vreemd, maar het is een taal waardoor coach(es) en sporter(s) precies weten waar ze aan toe zijn. Ook hierover kan verduidelijking gevraagd worden bij de trainer.
Voorbeeld: Een korte feedback als ‘blauwe vinvis’ wordt op de tribune misschien niet begrepen, terwijl het voor de sporter volstrekt duidelijk is dat de trainer bedoelt dat de buikspieren niet goed waren aangespannen.
Gebaren of aanwijzingen
Wij vragen u om geen gebaren te maken of aanwijzingen te geven aan sporters op de vloer.
Voorbeeld: u geeft uw kind een duimpje omhoog, een positief signaal, maar de trainer heeft net gezegd dat iets beter kan. Dat werkt verwarrend en leidt af.
De klankbordgroep
Bovenstaande wensen zijn tot stand gekomen vanuit de Klankbordgroep van TURNZ in samenwerking met sporters, coaches en ouders.